Historien

Isfjord Radio – fra før til nå

1932

1932–33 ønsket sovjetrusserne å forlenge skipningssesongen for kull i Barentsburg. De satte inn to isbrytere og kunne da holde åpen råk hele vinteren. Men mørket var et problem og to fartøy gikk på grunn i Isfjorden. Dette forårsaket et ønske til Norge om å sette opp navigasjonsfyr.

Sosialt samvær, gamlestasjonen. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1941

Stasjonen ble ødelagt under evakuering.

Isfjord Fyr ble anlagt i 1933 for å. gibedre sikkerhet for skip som passerte inn og ut av Fjorden. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1933

Sommeren 1933 ble det satt opp en fyrlykt og en radiostasjon, Isfjord Radio på Kapp Linné. Det ble også satt opp fyrlamper på Festningen og på Vestpynten. Svalbard hadde fått verdens nordligste fyrbelysning. Isfjord Radio bestod av en hovedbygning med maskinrom, et uthus, en smie og båthus med slipp og arbeidskran. I tillegg kom antenner og flaggstang på 12 meter.

1946

Ny stasjon ble reist med hovedbygning på samme fundament som den gamle. Funksjoner DNMI, fyr og telegrafi – og radiostasjon. To sett á tre 30 m høye antenner med motvekter, ett for radiofyret og ett for kommunikasjon.

1948

Ny båtkran satt opp lengre inn på brinken.

Om vinteren ble stasjonens vannbehov dekket ved å tine is og snø. Isen ble fraktet med hundespann fra nærliggende vann. Hundespann ble også benyttet som vanlig framkomstmiddel inntil snøscooteren ble tatt i bruk. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1950

Radar som kunne fortelle skip hvor de var.

All ekspedisjon av trafikk mellom stasjonen og fastlandet, og stasjonen og Longyearbyen foregikk i radiorommet. Foto: Telehistorisk Museum.

1956

Teknisk del av ny stasjonsbygning i forbindelse med det Internasjonale Geofysiske År 1957–1958 er ferdig.

1957

Boligdelen av den nye stasjonen er ferdig.

1957–60

Slipp av radiosonde ballonger, DNMI.

1963

Allsky – kamera tatt i bruk.

1964–66

Måling av jordmagnetisme.

1971

Tre km langbølgeantenne for mottak av NRK-sendinger.

I noen år gikk hurtigruten i fast trafikk en gang i uken fra fastlandet til Longyearbyen. Det hendte stasjonens båt «Black label» gikk ut og tok i mot varer og personer når hurtigruten passerte. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1973

Radiolink Isfjord Radio – Svalbard Radio via Sokolovfjellet.

Passiv repeater og navlys, august 1983. Installasjonen var den første som ble satt opp på Starostinaksla og var repeaterpunkt på radiolinjeforbindelsen mellom Isfjord Radio og Longyearbyen. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1974

Intelsat nedlest fra posisjon 1` til 3` over horisonten.

1976

Kystradioen fjernstyrt fra tårnet på Svalbard Lufthavn.

1978–79

Telenor bygde satellitt – jordstasjon og etablerte samband.

1979

Parabolantenne, 13 m diam, kommuniserte med Eik via satellitt (Telenors verneplan).

1981

Knyttet til nasjonalt og internasjonalt fjernvalg, direkte telefon.

1997

Hotelldrift, Telenor og andre reiselivsaktører på Svalbard.

Helikopter har vært mye benyttet for å transportere tyngre materiell til Isfjord Radio. Her er det et antennespeil som skal på plass, ca 1990. Foto: Bjørn Frantzen, Norsk Polarinstitutt.

Stastminister Odvar Nordli foretok den offesielle åpningen av satelittforbindelsen mellom Svalbard og fastlandet den 19. desember 1979.

2000

Isfjord Radio avbemannes.

2004

Fiberkabel fra Longyearbyen til fastlandet åpnes 01. februar.

2005

Isfjord Radio solgt til Store Norske Spitsbergen Kullkompani AS.

2007

Den 01. juni vant Basecamp Spitsbergen AS leieanbudet for Isfjord Radio med overtagelse 01. januar 2008.

Siden Basecamp overtok Isfjord Radio er det lagt ned ca 2000 dugnadstimer i oppussing av stasjonen innvendig. Avbildet er «Dugnadsgjengen» i mai 2008.

2023

14. september 2023 fredes Isfjord Radio ved riksantikvar Hanna Geiran og daværende klima- og miljøminister Espen Barth Eide.  

2008

Den 04. januar startet oppgraderingen av stasjonen.
Februar mottar Basecamp sine første gjester.
13.–15. juni: Offisiell åpning Isfjord Radio som ny utestasjon og Basecamp på Svalbard.

Brita Knutsen Dahl (Basecamp Explorer Spitsbergen) og Rune Midtgaard (Store Norske) mottar fredingsbevis fra daværende klima- og miljøminister Espen Barth Eide (i midten) .

Isfjord Fyr ble anlagt i 1933 for å. gibedre sikkerhet for skip som passerte inn og ut av Fjorden. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1932

1932–33 ønsket sovjetrusserne å forlenge skipningssesongen for kull i Barentsburg. De satte inn to isbrytere og kunne da holde åpen råk hele vinteren. Men mørket var et problem og to fartøy gikk på grunn i Isfjorden. Dette forårsaket et ønske til Norge om å sette opp navigasjonsfyr.

Sosialt samvær, gamlestasjonen. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1933

Sommeren 1933 ble det satt opp en fyrlykt og en radiostasjon, Isfjord Radio på Kapp Linné. Det ble også satt opp fyrlamper på Festningen og på Vestpynten. Svalbard hadde fått verdens nordligste fyrbelysning. Isfjord Radio bestod av en hovedbygning med maskinrom, et uthus, en smie og båthus med slipp og arbeidskran. I tillegg kom antenner og flaggstang på 12 meter.

1941

Stasjonen ble ødelagt under evakuering.

Om vinteren ble stasjonens vannbehov dekket ved å tine is og snø. Isen ble fraktet med hundespann fra nærliggende vann. Hundespann ble også benyttet som vanlig framkomstmiddel inntil snøscooteren ble tatt i bruk. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1946

Ny stasjon ble reist med hovedbygning på samme fundament som den gamle. Funksjoner DNMI, fyr og telegrafi – og radiostasjon. To sett á tre 30 m høye antenner med motvekter, ett for radiofyret og ett for kommunikasjon.

1948

Ny båtkran satt opp lengre inn på brinken.

All ekspedisjon av trafikk mellom stasjonen og fastlandet, og stasjonen og Longyearbyen foregikk i radiorommet. Foto: Telehistorisk Museum.

1950

Radar som kunne fortelle skip hvor de var.

1956

Teknisk del av ny stasjonsbygning i forbindelse med det Internasjonale Geofysiske År 1957–1958 er ferdig.

1957

Boligdelen av den nye stasjonen er ferdig.

1957–60

Slipp av radiosonde ballonger, DNMI.

1963

Allsky – kamera tatt i bruk.

1964–66

Måling av jordmagnetisme.

I noen år gikk hurtigruten i fast trafikk en gang i uken fra fastlandet til Longyearbyen. Det hendte stasjonens båt «Black label» gikk ut og tok i mot varer og personer når hurtigruten passerte. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1971

Tre km langbølgeantenne for mottak av NRK-sendinger.

1973

Radiolink Isfjord Radio – Svalbard Radio via Sokolovfjellet.

1974

Intelsat nedlest fra posisjon 1` til 3` over horisonten.

Passiv repeater og navlys, august 1983. Installasjonen var den første som ble satt opp på Starostinaksla og var repeaterpunkt på radiolinjeforbindelsen mellom Isfjord Radio og Longyearbyen. Foto: Norsk Polarinstitutt.

1976

Kystradioen fjernstyrt fra tårnet på Svalbard Lufthavn.

1978–79

Telenor bygde satellitt – jordstasjon og etablerte samband.

Stastminister Odvar Nordli foretok den offesielle åpningen av satelittforbindelsen mellom Svalbard og fastlandet den 19. desember 1979.

1979

Parabolantenne, 13 m diam, kommuniserte med Eik via satellitt (Telenors verneplan).

1981

Knyttet til nasjonalt og internasjonalt fjernvalg, direkte telefon.

1997

Hotelldrift, Telenor og andre reiselivsaktører på Svalbard.

Helikopter har vært mye benyttet for å transportere tyngre materiell til Isfjord Radio. Her er det et antennespeil som skal på plass, ca 1990. Foto: Bjørn Frantzen, Norsk Polarinstitutt.

2000

Isfjord Radio avbemannes.

2004

Fiberkabel fra Longyearbyen til fastlandet åpnes 01. februar.

2005

Isfjord Radio solgt til Store Norske Spitsbergen Kullkompani AS.

Siden Basecamp overtok Isfjord Radio er det lagt ned ca 2000 dugnadstimer i oppussing av stasjonen innvendig. Avbildet er «Dugnadsgjengen» i mai 2008.

2007

Den 01. juni vant Basecamp Spitsbergen AS leieanbudet for Isfjord Radio med overtagelse 01. januar 2008.

2008

Den 04. januar startet oppgraderingen av stasjonen.
Februar mottar Basecamp sine første gjester.
13.–15. juni: Offi siell åpning Isfjord Radio som ny utestasjon og Basecamp på Svalbard.